
|
 Tanja: Gott Nytt År 2011
När bara några dagar återstår av det gamla året, skickar ordförande Tanja ett nyårsbrev till alla på Karlsbodavägen.
Så här inför nyåret vill jag ge er en liten uppdatering om vad som händer i vår förening.
Styrelsen består av följande personer Tanja Olsson, ordförande, bor i hus 42. Per-Åke Elisson, vice ordförande, bor i hus 44. Pär Johansson, kassör, bor i hus 42. Gunilla Löfgren, sekreterare, bor i hus 40. Mattias Ek, ledamot, bor i hus 44, ansvarar för båtplatser och är föreningens hamnkapten. Lina Björkman, ledamot, bor i hus 44, ansvarar för parkeringsplatser och parkeringsköer. Thomas Eriksson, suppleant, bor i hus 40, ansvarar för nycklar. Evi Kosma, suppleant, bor i hus 44, ansvarar för nycklar.
Kontakta styrelsen I varje hus finns det en brevlåda där du kan lägga information eller synpunkter till styrelsen. Dessa brevlådor kontrolleras dagligen, med något undantag för en dag eller två under till exempel storhelger. Du kan även kontakta styrelsen här på vår sajt.
Nyckelbeställning I styrelsen är det Evi och Thomas som ansvarar för att beställa nya nycklar. Om ni vill beställa nycklar till era lägenheter så kan ni göra detta genom att lägga en lapp i styrelsens brevlådor. För att vi skall kunna lämna en beställning måste ni ange serienumret på er nyckelserie samt fullständigt namn samt telefonnummer till den som skall hämta ut nyckeln. Nycklarna beställs hos Låspunkten som ligger brevid ICA Supermarket i Sundbyberg (Landsvägen 57) och de kommer att ringa er när nyckeln är klar för upphämtning. Ni måste även legitimera er för att kunna hämta ut nyckeln och det är därför viktigt att det är denna person ni har angett som är den som hämtar ut nyckeln.
Båtplatser Mattias Ek ansvarar för våra båtplatser och köerna till dessa. Båtsäsongen sträcker sig från och med 1/4-31/10. Vi har idag en liten kö till båtplatser, så är det så att du redan nu vet att du är intresserad av en båtplats den kommande säsongen så meddela oss gärna detta. På så vis kan vi redan nu ge besked till de som väntar på plats.
Parkeringsplatser Lina Björkman ansvarar för våra parkeringsplatser och köerna till dessa. Under 2011 kommer antalet p-platser i föreningen att utökas och mer om detta kan du läsa under nästa punkt om Tvärbanan.
Tvärbanan Arbetet med spårläggningen utanför våra hus beräknas vara klar hösten 2011. Just nu pågår det mycket aktivitet och i mellandagarna kommer SL att påbörja betongpålning samt borrning som kommer att pågå till slutet av januari. Detta kan innebära lite oljud. Brocentrum för Tvärbanan kommer att gjutas i mitten av februari.
Föreningen har knutit ett avtal med SL som ger dem rätt att uttnyttja vår lokalgata till dess att de är klara med arbetet utanför våra hus. För detta har SL betalat föreningen en ersättning samt åtagit sig att stå för snöröjningen av lokalgatan under hela vintersäsongen, vilket sparar föreningen en hel del pengar med tanke på den mängd snö som redan fallit.
SL kommer också bekosta byggnation av mellan 10-13 nya parkeringsplatser som beräknas vara klara för användning hösten 2011. I och med att vi får dessa nya platser så hoppas vi att vi kommer få bort den kö på parkeringsplatser som vi idag har så att alla våra medlemmar kan få åtminstone en p-plats. Två p-platser för MC kommer att anläggas vid hus 40.
Redan idag är ombyggnationen klar av parkeringsplatserna vid hus 44 där också hela området har piggats upp med ny växtlighet och belysning. Andra halvan kommer att vara avslutad hösten 2011.
SL kommer även att anlägga en spaljé och bekosta den växtlighet som skall klättra på spaljén längs hela vår tomtgräns som vetter mot Tvärbanan. Spaljén kommer ha samma gråa färg som våra plåtar och metallräcken för att passa in i miljön. Vi kommer också att få en ny övergång, separerad från biltrafik, över Karlsbodavägen vilket vi tycker kommer bli mycket trevligare och säkrare för både bilister och gående.
Den skada som uppkom då en kranbil körde in i hus 44 tidigare i höst är åtgärdad av NCC. Det som återstår att göra är att måla en bit av fasaden, vilket bara kan ske när temperaturen är över noll grader.
Hissar Vi har en kvarstående punkt från garantibesiktningen och det är att våra hissar inte uppfyller den ljudklass de skall. Under hela året har Schindler arbetat för att förbättra detta genom att isolera hissarna, men tyvärr har detta ännu inte lett till önskad effekt. Vad som härnäst kommer att ske är att dörrarna i hisskorgarna kommer att bytas ut. Detta arbete kommer att påbörjas av Schindler efter helgerna, dvs från andra veckan i januari, och kommer att innebära att hissarna kommer stå stilla i ungefär tre dagar per hus. Schindler kommer att arbeta med ett hus i taget med början i hus 44. Mer information kommer lite senare så att alla vet exakt vilka dagar som hissarna kommer stå stilla.
Vi vill även passa på och tacka Jan och Mats i hus 42 för allt det arbete som de har lagt ned, och fortfarande lägger ned, för att driva föreningens talanmot SL och Schindler.
Facebook och hemsida Vi finns både på Facebook (sök på Brf Bällstavik) samt på www.ballstavik.se. Kolla gärna in båda dessa sidor. Hemsidan är under utveckling så alla funktioner, till exempel att kontakta styrelsen, fungerar inte ännu. Men det finns en hel del information och en hel del är på gång. Vi får hjälp av Staffan hus 40 med båda dessa sidor och det är vi jättetacksamma för.
Till sist vill vi passa på att påminna er om att be någon granne eller bekant att hålla koll på era brevlådor om det är så att ni är bortresta under helgerna så att ni inte riskerar att post kommer i orätta händer.
Tänk också på att byta batterier i era brandvarnare och ha eventuella ljus under uppsikt så att vi alla kan känna oss trygga.
God Jul & Gott Nytt År 2011!
Tanja Olsson ordförande
|